söndag, juli 31, 2011

Startproblem Chrysler Voyager - Lösningen


Det är en kalllödning bakom denna panel som är boven i dramat.


Lossa på spaken för temperatur samt vreden för utblås och fläktstyrka.
Skruva bort de 2 skruvarna i toppen samt bryt försikt loss plastbiten mellan
stolsvärmeknapparna.
Skruva loss de 2 knapparna som finns bakom denna plastbricka.


Dra sedan panelen emot dig ett par centimeter och lossa de kontakter som behövs för att få loss panelen.




Här är den felande kontakten bortklippt. Du kan se spåren efter att den "bränts" sönder.
Klipp av kontakten så den ser ut som ovan.




Löd nu fast en ny kabel på panelkontakten (enligt bild ovan) och sedan till den felande kabeln som du klippt bort från kontakten.

Montera tillbaka alltihopa, och starta.

Vill du inte löda själv kan du kontakta Northcar i Sundsvall. De fixade vår förra bil, ca 3000kr. 
(Northcar)

Finns även mer info här:
http://marthom.blogspot.se/2011/08/montera-bort-hastighetsmatarhuset-pa.html

Lämna gärna en kommentar.

17 kommentarer:

//Avni sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
//Avni sa...

Tack! för dina tips.
//Avni

Anonym sa...

tack! för tipset sparad 3000

Anonym sa...

tack så mycke för tipset nu går bilen igen!! mvh Danne

Anonym sa...

Är detta lösningen för att få alarmset att försvinna på Chrysler Voyager 1998 då den vägrar starta? Isåfall tack snälla:) tacksam för svar:)

Thom sa...

Fixa först kallödningen i hastighetsmätaren. Räcker inte det så ta även denna kontakt/kabel.

/Thom

Thom sa...

Stäng av bilen och lås.
Lås upp bilen. Daska till den ordentligt oavnför hastighetsmätaren.
Stoppa i nyckeln. Vrid nyckeln ett hack. Kontrollera att du får ström.
Vrid ett hack till och kolla att siffrorna för hur långt bilen gått kommer fram. Om inte stäng av och lås. Slå till igen och testa igen.
Kommer siffrorna fram ä det bara att starta. Känt glapp tackvare kallödning i hastighetsmätarhuset.

//Thom

Unknown sa...

Hej jag har fått problem med bilen crysler Voyager 97 har tappat bort larmdosan försökte öppna med nyckel men larmet gå på startar den efter men slocknar efter 5 sekunder Kan någon hjälpa mig?..

Bo-L. Enerlöv sa...

Chrysler Grand Voyager 2000
Millennium Edition Nr. 245
Jag har haft startproblem.Hittade din sida och blev varse att jag noterat en varmgång på ett av stiften på den mångpoliga kontakten i panelen framför radion. I dag rev jag fram grejorna och bytte honkontakten. Jag hade turligt nog
plockat med mig en kontakt då jag tidigare i vår besökt skroten, med anledning av radioproblem. Det felet satt i en högtalare, där magneten lossnat och högtalaren därav död.
Den kontakt jag hade var troligen av annan årgång, annan färg och med "ryggskenan" på annat ställe. Det löste jag med att klippa bort "ryggskenan". I övrigt överensstämde utseende och kablage, kabelfärger. Jag klippte tråd för tråd och skarvade med presshylssor. Efter ett par timmars arbete kunde jag sätta kontakten på plats och vrida på startnyckeln och bilen startade.
Vad jag inte begriper är vad denna dåliga kontakt har med bilens startfunktion att göra.
Men nu går bilen och jag kan köra till verkstaden på onsdag. Torskade på en 2:a vid besiktning
för taskiga bakbromsar. Måste byta bromsskivor.
Tack för ditt utmärkta tips om startproblem med Voyager.
Bosse i Sundsvall

Adam sa...

Tusen tack....
Jag har precis köpt en 98a, som e underbar att köra. Allt på bilen e kanon, och vi tankade fullt. 1000 spänn. Körde hem den å skulle packa in familj och ongar i bilen, för att dra iväg på semester.
BilFAAAAN startade inte. Provat allt. Började googla. Efter mycket letande fann jag din sida. Kollade kontakten vid stereon, och mycket riktigt .... bränd.
Lödade om skiten. Provade starta. INGET HÄNDE. Då hittade jag lite mer om detta.
Bör tillägga att jag normalt är hyfsat lugn, men nu hade det gått 6 timmar utan att vi kom iväg.
Läser ditt inlägg om att jag skall daska till fanskapet. Provade, utan resultat. Kanske skulle slå hårdare???
Frun kom ut å undrade om jag ville ha kaffe, samtidigt ser hon mig "daska" till den. Förståligt blir hon lite irriterad på mig. Jag sa att det stod så, men att det inte hjälpte. Efter den spydiga kommentaren, om att det inte kommer hjälpa å slå på "döa" ting, gav jag bilfan en rejäl jävla vänster. Proceduren upprepades med av och på... Uppenbarligen träffade jag rätt, för döm om min förvåning. NU FUNKAR DEN..... Tanten e nog mest förvånad.
Sååååå
Tusen tack för hjälpen. Nu åker vi på semester, med vetskapen om vad som behöver göras om....
Fast vi e en hel dag försenade....
Suck, dessa bilar.
men TACK för hjälpen.
Adam med familj.

Anonym sa...

Tack för tipset, bilen startade direkt//Staffan

Anonym sa...

haha, DET FUNKA!!! Den här typen av bilmeckande gillar jag - smäll till biljäveln- Fy fan vilket bra tips, tusen tack!!!

Anonym sa...

Stort tack för tipset !!!! Vi plockade av hastighetsmätaren igår och därefter provade mannen att starta bilen och det fungerade.
Nu ska vi bara inhandla ny hastighetsmätare, så vi kan använda bilen igen.
Verkligen ett bra tips och vi båda kommer att rekommendera tipset vidare till dem vi känner som har Chrysler Voyager. / Mvh Karin o sten

PärreM sa...

Tack för tipset, har köpt nytt tändningslås med startkontakt eftersom jag hörde att det kunde vara felet. nåja tändningslåset behöver bytas ändå eftersom jag kan ta ut nyckeln medans bilen är igång. Nu ska den få spö....

Unknown sa...

Hade ni problem med att "alarm set" blinkade på bilen nu är det några år sedan ni skrev inlägg om ni kommer ihåg mvh kaj?

Unknown sa...

Tusen tack !!!
Helt lysande beskrivning.
Sparade flera tusen på uteblivet bärgningsbehov. Snacka om julklapp 👍
God å Gott !!! Mauritz

Unknown sa...

Hej,
Tänkte höra ni alla som fått igång bilarna har alarm set stått då? Våran har stått strömlös två dagar, när jag skulle starta med nytt batteri så går inte ens start motorn och det står alarm set. Någon som har nå tips vi har haft bilen i 5dagar.

Mvh Pia