lördag, augusti 27, 2011

Montera bort hastighetsmätarhuset på Chrysler Voyager.

Hur man tar bort mätarhuset på Chrysler Grand Voyager 98. (Troligen samma på 96-00.)
Du behöver en kort stjärnskruvmejsel.

Skruva bort dessa 5 skruvar.
Dra sedan hela plastdetaljen rakt mot stolen.
Var försiktig då handtaget för att frigöra parkeringsbromsen sitter fast med en vajer.
Jag låter denna plastdel få hänga kvar i den.


Skruva även bort denna skruv.
Dra sedan bort denna plast del.


Skruva bort dessa 2 skruvar.


Skruva bort dessa 2 skruvar.


Skruva bort denna skruv.
Dra sedan plastbiten ovanför ratten, precis framför mätarhuset mot dig.


Skruva bort denna skruv.


Skruva bort denna skruv.
Tag sedan och dra loss hela den svarta plastdelen som sitter framför hastighetsmätaren.
Den är ganska stor. Från dörren till mittkonsolen. Sitter nu endast med clips.


Skruva bort denna skruv. (Om du inte gjort det redan. Jag missade den.)


Lossa på dessa 3 kontakter.



Skruva bort dessa 2 skruvar.


Skruva bort dessa 2 skruvar.
Lirka ut mätarhuset och lossna på kontakten bakom innan den är helt loss.

Inspektera kontakter. Jag hittade inga konstigheter men dränkte alla kontakter och stift med 5-56 innan jag satte tillbaka allt.


Hoppas detta även kan lösa dina problem.
Ett mycket bra forum för oss med krånglande Chrysler (och andra USA bilar) kan besöka:
http://usabilforum.se

En liten video kring den glappande kontakten:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Ha7KXBbP2AY

Skriv gärna en kommentar.
/Thom

13 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt, kanon, super.
Tack för din utmärkta beskrivning, nu blir det en bagis att montera ner mätarhuset :-)
Sådana steg för steg beskrivningar vill vi ha mera utav.
Hedin kan slänga sig i väggen ;-)
Mvh Voyan97

Livet i Tanzania sa...

Hej Thom!
Har precis, med stort intresse, läst dina inlägg om Chryslerproblemen. Jag har själv liknande problem med min Chrysler. Tyvärr lämnade jag in bilen på VehoBil i Segeltorp för att få problemet fixat. Dom menade att styrdatorn i bilen hade pajat och måste beställas från US. 13 tusen kostade detta och efter några dagar så uppträder problemet igen. Ny bergning och efter en vecka så hämtar jag bilen igen för att bara nästa dag bli stående igen. Det var då jag började surfa och hittade ju massor med samma problem. Försöker nu få VehoBil att erkänna att datorbytet inte hade någon effekt och att jag vill ha tillbaka min 13 loppor. Hur enkelt tro du det är? Finns det någon bra site där man kan ge ris och ros på bilverkstäder?

Hls
Tonny Lindström

Thom sa...

Hallå Tonny,

När min bil krånglade första gången så vart den bärgad till en förre detta Chrysler verkstad här i Nyköping.
Bilen vart stående där i 6 veckor innan de efter många samtal tillslut fick igång den. Efter att ha bytt startspärren då den tidigare efter låsningen inte gått att programmera om.
Jag fick betala felsökning 2ggr, dvs jag fick betala för deras okunnighet och utbildning. Detta fick mig att surfa runt och kolla på andra verkstäder.
Pratade då med Veho längs E4:an mot Stockholm, (kanske är det som kallas Segeltorp?) De så åt mig att det var ett känt problem som löste under dagen om man kom in med bärgare.

Själv fick jag rekommendationen att ta mig till Northcar i Sundsvall, vilket jag lydde. Tog en minisemester med familjen. De fixade glappet för 3000:-.
Hade inga problem med bilen under den månaden efter fixen. Tyvärr lyckades jag köra den bilen i diket och kvaddade hela förarsidan.
Då bilen bara var halvförsäkrad fick jag inte ut en enda krona. Så jag köpte en likadan för att plocka delar och på så sätt få tillbaka någonting.

Denna "nya" bil har enligt tidigare ägare "aldrig" haft några problem med startspärr osv, undrar om de tror på tomten oxå?
Tog väl 2 veckor innan mätarna glappade första gången och 4-5 veckor innan Alarm Set lös ilsket när man försökte starta.
Detta löser sig som vanligt med att stänga av bilen, dra ur nyckeln. Ge fanskapet en smäll ovanför hastighetsmätaren. Låsa och låsa upp bilen.
Vrida nyckeln ett steg och se så allt lyser upp. Vrida ett steg till och kolla så att kilometer visaren tänds upp gör den inte det så stäng av och boxa till fanskapet igen.
Tänds allt upp är det okej att starta.

Jag känner inte till någon site där man kan ge ris eller ros till verkstäder om det inte finns en sån funktion på hitta.se eller eniro.se
Helt sjukt att du fått betala så mycket.

usabilforum.se kanske kan ge dig mer tips. Där hänger det välvilliga människor.

Anonym sa...

har precis vart ut å spöat min bil,, fanskapet starta direkt. tack för tipset/ jörgen

Thom sa...

Tjena Jörgen,
Japp, en ordentlig dask är vad fanskapet behöver ibland.

Chrysler Voyager utav vår modell tycks vara ett problembarn.

Anonym sa...

Hejsan!

Fick du någonsin tillbaka problemet efter att ha tagit bort mätarna och spreyat 5-56??

/Patrik

Anonym sa...

Tack Bilgudarna för frälst folk som Thom.
Tack vare denna man styr biljävulen inte längre mitt liv.
Följde dennes råd med extremt nöje efter att ha retat upp mig själv rejält på våran älskade bil som inte startade helt plötsligt.
Och själv är jag sådär lagom envist dum som en åsna, så jag gav ju inte upp i första taget.
Kämpade länge för att ha en annledning att bli så arg som jag var på min älskade pärla. Men nu fungerar den igen och jag vet hur man löser problemet.

Anonym sa...

Superbra tips. Daskade till älsklingen två ggr ovanpå instrumentpanelen, allt funkar igen.
Samt att jag vet hur man gör, om spöandet slutar ha effekt. Stort tack, Thom!

Anonym sa...

Tackar!! Nu har jag gjort det här o dränkt fanskapet i 5-56!!
mvh Eric

Anonym sa...

Hallå Thom. Jo knepet funkade ett tag med att slå till ovanför instrumentpanelen
Men nu funkar det inte alls? Spelar ingen roll hur j-a många gånger man slår till den. Alarm Set lys ilsket ändå.

Har även bytt ut den brända tråden vid radion.
Så jag ska nog byta hela instrumentpanelen då ?
Fast än att kilometer tänds när man vridit till steg 2.

Jag har 3 chryslers men bara denna "98" som dummar sig.
Vilka instrumentpaneler passar är det mellan 95-00 då?

Mvh Mike

Thom sa...

Hej Mike.
I värsta fall kan startspärren låst bilen.
Då är det bara verkstad vad jag vet.

Min kunde bråka som f-n ibland medans den starta hur snällt som helst andra gånger.
Med bråka som f-n menar jag 15-20 minuters "vrida på nyckeln", "kolla kilometervisaren", "vrida tillbaka och ta ur nyckel", "daska till intrumentbrädan ovanför hastighetsmätaren", stoppa tillbaka nyckeln... om och om igen.

När man sedan med värkande hand och tårar på kinden var redo att ringa bärgaren men kände, äh vafan jag testar EN gång till... Så gick allt bra och hon startade.

Anonym sa...

Hej Thom
Jaha så länge det funkar är det bra. Men sitter startspärren i instrumentpanelen eller? Då är det till att byta ut den då. Och köpa befintlig nyckel till då, så ska det va klart.

Tack för det snabba svaret.



Anonym sa...

Tack!
Jag har aldrig skruvat i en bil tidigare. Men med den här instruktionen var det ingen match.
Tack igen från en 64-årig tant